Saturday, December 31, 2016

SELAMAT MENYAMBUT 2017, KUATKAN TEKAD, TERUSKAN PERJUANGAN

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN 2017. BERSAMA KITA MEMBINA MASA DEPAN YANG LEBIH BAIK BERSAMA  KERAJAAN YANG PEDULI RAKYAT. TERUSKAN ISTIQAMAH DENGAN PRINSIP PERJUANGAN DAN MARILAH KITA SAMA-SAMA MEMBUAT PILIHAN YANG BIJAK DALAM PRU 14 NANTI.

PROGRAM SUMBANGAN BAG SEKOLAH KEPADA ANAK AHLI & PENYOKONG

Program Sumbangan Bag Sekolah  & Alatan Tulis
 Taeikh   : 31 hb Dis 2016
 Masa     : 5 petang
 Tempat  : Tapak Bilik Gerakan Keadilan Labu, Bt 8


Monday, December 26, 2016

SETIAP KALI KEMALANGAN, ALASAN SAMA ?


ALASAN BERULANG, PEMANDU BUS DEGIL & SAMAN TRAFIK MELAMBAK?
1. Setiap kali berlaku sahaja  kemalangan maut yang membabitkan bus ekspres, alasan dan sebab yang hampir sama diberikan. Antaranya pemandu terus degil dengan memandu laju selain ketiadaan pemandu ke2 yang bertugas bagi setiap perjalanan tersebut. Lebih maklum, akan terbongkarlah bahawa bus ekspres atau pemandu yang terlibat mempunyai pulohan saman trafik. 

2. Menurut sumber seperti dilaporkan akhbar utusan, isnin di ms 6, bus ekspres yang terlibat dalam nahas ngeri di Kilometer 137.3 , Lebuh Raya Utara Selatan, Pagoh, Johor sehingga mengakibatkan 14 maut serta 16 cedera, dikesan memiliki 52 saman trafik Polis Diraja Malaysia (PDRM)........ sebenarnya, inilah kebiasaan yang akan terlapor setiap kali kejadian kemalangan maut sebegini..

3. Lebih ironiknya, kajian yang dijalankan oleh Pusat Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Universiti Putra Malaysia telah mendapati bahawa bas Alisan Golden Coach berada pada kedudukan tangga ke 55 terbawah dalam aspek keselamatan syarikat bas daripada 60 syarikat pengendali bas di negara ini. Akhirnya, kajian itu digunakan sebagai rujukan?

4. Walhal kajian telah dibuat sangat awal iaitu Februari. Sepatutnya hasil kajian boleh digunapakai atau menberi " amaran awal " kepada agensi seperti Kementerian Pengangkutan atau Instititut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya ( Miros ), Jabatan Pengangkutan Jalan ( JPJ ), dan Jabatan Keselamatan Jalan Raya ( JKJR ) untuk dijadikan kerangka bagi penguatkuasaan atau siasatan terpeinchi.

5. Saya berpandangan , disinilah jabatan yang berkaitan telah gagal untuk menjalankan peranan yang sepatutnya,...walhal peraturan dan sop yang telah sedia ada agak cukup baik dan sangat teratur bunyinya. .. Jadi, jika adanya syarat wajib yang ditetapkan tentang keperluan pemandu kedua seperti syarat ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat ( SPAD ) bagi semua perjalanan jarak jauh melebihi 300 kilometer atau perjalanan melebihi 4 jam seperti terkandung dalam Kod Amalan Keselamatan Industri (ICOP) SPAD dan syarat-syarat lesen pengendali bas ekspres... apakah penguatkuasaannya GAGAL dan TIADA tindakan yang telah dibuat?.... terlepas pandang atau ambil mudah?.... Bagaimana pula tentang alat sistem pengesanan global (GPS) yang sepatutnya dipasang pada semua bas ekspres tersebut,?... ,Apa sebenarnya yang berlaku? Menyediakan pelbagai kelengkapan, prosedure, sop yang akhirnya tiadanya pemantauan juga mungkin penguatkuasaan yang berterusan ! Aplikasi yang tidak mengambarkan realiti !

6. Jadi ,perlunya satu mekanisma yang lebih telus, segera dan praktikal diambil tindakan agar kejadian tidak berulang dengan alasan yang sama... kadang-kadang, terfikir juga bagaimana kenderaan yang berpuluh saman boleh bergerak di jalan raya atau tidakkah adanya kekangan semasa memperbaharui lesen atau roadtax. Saya bertanya sedemikian kerana pengalaman saya sendiri mempunyai kekangan kerana pernah gagal dalam memperbaharui lesen kenderaan yang berkaitan kerana adanya saman tertunggak.

7. Kita menyedari alasan-alasan yang terbiasa kejadian-kejadian kemalangan yang lalu... Maka, Jadikanlah asas dan sempadan untuk memperbaiki keadaan...

8. Bagi mereka yang gugur... mudahan mereka mendapat anugerah yang setimpal.
Akhirnya,yang pergi tidak akan kembali lagi. Mereka yang hiduplah akan menempa hari lusa.. Kita inginkan yang terbaik.....pihak yang bertanggungjawab haruslah berusaha mencari jalan penyelesaian...Mereka harus "serious" menangani permasalah ini.... bukannya serious secara bermusim apabila telah berlakunya kejadian..
..................

AKAN SIASAT SECARA  RAPI



Thursday, December 22, 2016

PENGUNDI ORANG ASLI KG SEBIR DIPINDAHKAN KE DUN LABU ?


" KERJA TERDESAK" PINDAHKAN PENGUNDI ORANG ASLI KG SEBIR DUN BUKIT KEPAYANG DAN DUN LOBAK KE DUN N20 LABU ?  


KG SEBIR. NEGERI SEMBILAN

1.Cukup teliti dan terancang. Tidak kurang 32 orang pengundi tetap Lokaliti 130/21/01/006 Kg Sebir , Dun Bukit Kepayang dan Lokaliti 128/11/01/001 Kg Belihoi, Dun Lobak sedang dipindahkan ke dun yang sangat dipercayai adalah dun Labu. 


2. Berdasarkan maklumat semakan seperti Daftar Pemilih Terkini Suku 2 Tahun 2016 yang diwartakan pada 28 September 2016, adalah JELAS & TERANG, bahawa usaha terancang sedang dibuat untuk meMINDAHkan penduduk dan pengundi tetap Kg Sebir 'yang setia', agar menjadi pengundi di Dun N20 Labu. Saya jangkakan bahawa mereka ini akan dipindahkan ke Lokaliti Kg Lambar. Gambar (SEMAKAN DAFTAR PEMILIH,
SURUHANJAYA PILIHANRAYA MALAYSIA, HTTP://WWW.SPR.GOV.MY ) dibawah dengan jelas menunjukkan pengundi dengan No Kad Pengenalan 720723055095 dan 600423055281 telah dimaklumkan seperti

Jenis Permohonan        :    Pendaftaran Tukar Alamat
STATUS REKOD          :   TELAH DITERIMA DAN SEDANG DIPROSES.

3. Semakan dan pencarian juga mendapati tidak kurang 32 orang penduduk Tetap Kg Sebir ini termasuk Tok Batin dan kalangan Lembaga Adat Kg, Orang Asli Sebir ini mempunyai status permohonan yang sama....Pendaftaran Tukar Alamat dan TELAH DITERIMA DAN SEDANG DIPROSES. ( gambar bawah sebahagian senarai mereka).

4. Saya mensyaki bahawa kerja ini dilakukan oleh Adun Labu, Dato Hasim Rusdi dengan bantuan agensi2 yang berkaitan. Untuk makluman, beberapa bulan lalu satu program bersama penduduk Orang Asli Kg Sebir dengan Adun Labu, Jakoa dan SPR telah diadakan ( termasuk perbincangan tentang cadangan pemindahan pengundi ke Labu ?)

5. Usaha Hasim Rusdi ini mungkin usaha terdesak beliau juga UMNO melihat kepada senario politik semasa dan tempoh masa pru 14 yang semakin hampir . Jadi, pengundi Bumiputra melayu cuba dimaksimakan, apatah lagi kalangan mereka ini dijangkakan dengan mudah boleh dipengaruhi dan senang untuk mendapat " undi deposit ". 

6. Persoalannya, angkara siapakah atau agensi manakah yang mungkin semudah ini terbabit membuat " kerja terdesak " sebegitu kerana saya difahamkan bahawa pertukaran ini dilakukan di Putrajaya?

7. Benarkah seperti yang  dimaklumkan  kepada   saya bahawa      Kad Pengenalan mereka telah " dipegang " untuk beberapa    hari   bagi tujuan  proses    permohonan   Pendaftaran   Tukar   Alamat   bagi  pemindahan   daerah   mengundi   DARI dun   Bukit   Kepayang                 & dun Lobak KE Dun yang saya sangat pasti adalah Labu. 

8. Kalaulah benar perpindahan pengundi ini sedang diproses,,( pendaftaran Tukar Alamat), sejauh mana kebenarannya alamat pada Kad Pengenalan atau "Chip" pemohon Orang Kg Sebir dibuat atau diletakkan... atau mungkin ada ' saluran special ' yang digunakan,,,?

9. Maknanya, hingga saat akhir nanti baru nama mereka disenaraikan dalam Daftar Pemilih terbaru..... mungkin masa itu tiada pihak yang sempat untuk mempersoalkannya!.

10. Kita mohon pihak berkepentingan seperti SPR agar dapat memberi pencerahan supaya keadilan dapat ditegakkan dan persepsi masyarakat terhadap agensi kerajaan seperti SPR tidak disalah-anggap sebagai "budak suruhan" atau " kuda tunggangan " UMNO BARISAN NADSIONAL?!

Pertukaran Permohonan  No Kad Pengenalan 720723055095 


Pertukaran Permohonan No Kad Pengenalan 600423055581 
Tambah kapsyen













Sebahagian daripada senarai nama Pengundi di Lokaliti Kg Sebir dan Kg Belihoi yang sedang dalam proses . Ini jelas dari Jenis Permohonan iaitu Pendaftaran Tukar Alamat dan STATUS REKOD adalah TELAH DITERIMA DAN SEDANG DIPROSES.

Saturday, December 17, 2016

PAPAN IKLAN GERGASI RUNTUH DI KG PELEGONG, LABU, NS



INI SOAL KESELAMATAN, KELEMAHAN PENGUATKUASAAN & PEMANTAUAN , KETIRISAN DAN TIDAK BERTANGGUNGJAWABAN.
1. Adun Labu, Datuk Hasim Rusdi hentikanlah menuduh ada pihak yang ambil kesempatan politik dalam kejadian insiden Papan Iklan Gergasi runtuh di Kg Pelegong tempoh hari

2. Ini bukan soal mengambil kesempatan politik atau nak jadi jaguh. Ini adalah kes yang melibatkan keselamatan dan nyawa manusia , soal mengenai pihak yang berkuasa dan berkepentingan tidak menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan, soal penipuan iklan MPN yang disalahgunakan( jika benar didirikan secara haram?)

3. Jika benar bahawa Adun Labu telah dimaklumkan lebih awal dan dibentangkan dalam minit mesyuarat Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung ( JKKK ) dan telah dimaklumkan oleh YDP Nilai bahawa papan iklan itu dibina secara HARAM, mengapakah beliau tidak bertindak lebih awal. Setidaknya dapat mengelakkan kerja2 pembinaan dapat dihentikan.

4. Saya difahamkan Sdr Maulud Wahid, mangsa kejadian telahpun membuat aduan rasmi kepada Jabatan Hal Ehwal Komuniti & Aduan Awam, Majlis Perbandaran Nilai pada 21/11/2016, No Daftar 21179 atau 0502/2016/11/J/B/074 . Ini bermakna laporan telah dibuat lebih dari 3 minggu sebelum kejadian. Kebiasaannya, laporan akan disiasat dalam tempoh 14 hari dan tidak timbul kekesalan Sdr Maulud yang beberapa kali membuat susulan jawapan daripada MPN tapi diberi alasan masih dalam siasatan. Jadi, adakah sesuatu cuba disembunyikan?

5. Sudah Terang Lagi Bersuloh, terdapat tanda papan rujukan/permit MPN pada kerangka struktur yang tumbang. NO tertera dengan MPN.483/53/2013/5(15) itu APA? Adakah kita hendak beritahu bahawa pihak syarikat iklan tersebut menipu dengan segaja meletakkan iklan MPN itu bagi mengaburi pihak berkaitan yang mereka mendirikan secara haram.

6. Adakah Menteri Besar Negeri Sembilan cuba " lepas tangan " atau Exco Kerajaan Negeri, Datuk Hasim Rusdi ingin memberitahu bahawa MPN terlepas pandang daripada menjalankan tanggungjawab membuat penguatkuasaan dan pemantauan billboard sebesar GERGASI yang terletak di laluan yang mudah dilihat? Takkan begitu mudah dipermainkan atau cuba "diperbodohkan" dengan pembinaan haram yang sebegini besar!

7. Kenyataan Menteri Besar Negeri Sembilan sebelum ini dengan jelas menyatakan bahawa setiap papan iklan yang dipasang di Negeri Sembilan perlu melalui Agensi Perkhidmatan Setempat ( OSA ) , bagi mempastikan ia dibina mengikut spedifikasi yang ditetapkan untuk mengelakkan sebarang risiko terutamanya dari segi keselamatan.. Jadi, mengapa begitu mudah terlepas pandang dan jika diamati agak jelas keluasan tapak pembinaan tersebut hanyalah berukuran lebih kurang 4 kaki persegi setiap tiang, berbanding untuk menampung ketinggian melebihi 90 meter.Jadi, tidak timbul soal "masing-masing mula tuding jari " atau " nak jadi jaguh ".
8. Kalau benarlah begini caranya ia berlaku, barangkali ada kebenarannya sebelum ini seperti dikhabarkan bahawa daripada 200 papan iklan sekitar PBT, hanya 90 sahaja yang mengikuti spesifikasi dan prosedure yang sepatutnya. Amat malang jika ini benar-benar berlaku kerana sudah pasti papan iklan tersebut didirikan di laluan pengangkutan yang sarap dengan pengguna atau premis kediaman.

9. Kita desak supaya pihak berwajib melakukan siasatan dan pemeriksaan segera ke atas setiap satu persatu struktur pembinaan papan iklan disepanjang lebuhraya khususnya, supaya penipuan pembinaan haram dapat dibenteras atau kejadian seperti di Kg Pelegong dapat dielakkan
 .
10. Penekanan ini dibuat atas rasa tanggungjawab , apatah lagi beberapa bulan sebelum ini berlaku kejadian angin ribut yang agak kuat berhampiran kawasan kejadian yang mengakibatkan hampir 20 ekar pokok-pokok balak dihutan berhampiran rosak teruk. Kejadian ini berlaku berhampiran Perkampungan Tekir, Labu atau lebih jelas boleh kelihatan kesannya hingga kini jika kita melalui Lebuhraya PLUS Seremban Nilai berhampiran Hentian R & R.

11. Jadi, kita minta Adun Labu, Datuk Hasin Rusdi supaya lebih Rasional dan jangan cuba mengalihkan isunya yang sebenar. Ini bukan soal politik. Ini adalah MASALAH SDR, PIHAK YANG ADA KUASA, BERKEPENTINGAN DAN DI BERI AMANAH, LALAI DAN CUAI DALAM BERTINDAK MELAKUKAN TANGGUNGJAWAB YANG SEPATUTNYA..


Image may contain: 1 person
No automatic alt text available.

Top of Form
Bottom of Form