Monday, January 30, 2017

AIR BERTAKUNG - HATI-HATI PENGGUNA JALAN LABU NILAI

KUALITI JALAN ATAU SISTEM PERPARITAN KURANG MEMUASKAN - PENGGUNA JALANRAYA LALUAN LABU - NILAI PERLU BERHATI-HATI.
1.Saya berkesempatan meninjau kawasan bertakung atau berlopak air di beberapa kawasan di sepanjang laluan simpang Kg Sebir menuju ke Kirby, Bt 9 Labu.
2. Sample gambar di ambil selepas hampir 1 jam berhentinya hujan yang turun sekitar pukul 4 ptg semalam. Ada banyak kawasan perangkap air atau takungan yang terbentuk.( Bayangkanlah pemanduan ketika hari hujan dengan lopakan yang bertakung air? ).
3. Pengguna Jalanraya terutamanya penunggang motosikal dan kenderaan ber" CC" rendah kena lebih berhati-hati.
4. Apatah lagi dalam suasana ekonomi yang agak mencabar tahun kebelakangan ini dengan kos sara hidup yang tinggi. Tayar motosikal atau kereta yang telah "botak" dan wajib ditukar menjadi satu hambatan buat pengguna.... kerana ada banyak " komitmen " yang lebih urgent perlu diutamakan diawal sesi persekolahan ini.
4. Sekiranya tidak berhati-hati, apatah lagi pemanduan yang "tergesa-gesa", ....akan mudah berlaku kemalangan akibat terbabas melanggar lopakan air tersebut..
5. Mungkinkah sistem perparitan yang tidak terurus menyebabkan aliran air tidak dapat mengalir dengan baik. Mungkin juga betul jika dilihatkan laluan perparitan yang semak samun dan tidak terurus?
6. Atau mungkin juga kualiti jalan yang tidak diselenggara dengan baik?
7. Apapun, pengguna tidak harus diperjudikan dengan situasi begitu.
8. HATI-HATI, CEGAH SEBELUM PARAH !
P/s : ada yang berkata, memanglah jalan begitu sebab banyak kenderaan berat seperti lori kuari atau lori pasir yang melalui jalan tersebut.
Tambah kapsyen

 










No comments:

Post a Comment