Thursday, December 22, 2016

PENGUNDI ORANG ASLI KG SEBIR DIPINDAHKAN KE DUN LABU ?


" KERJA TERDESAK" PINDAHKAN PENGUNDI ORANG ASLI KG SEBIR DUN BUKIT KEPAYANG DAN DUN LOBAK KE DUN N20 LABU ?  


KG SEBIR. NEGERI SEMBILAN

1.Cukup teliti dan terancang. Tidak kurang 32 orang pengundi tetap Lokaliti 130/21/01/006 Kg Sebir , Dun Bukit Kepayang dan Lokaliti 128/11/01/001 Kg Belihoi, Dun Lobak sedang dipindahkan ke dun yang sangat dipercayai adalah dun Labu. 


2. Berdasarkan maklumat semakan seperti Daftar Pemilih Terkini Suku 2 Tahun 2016 yang diwartakan pada 28 September 2016, adalah JELAS & TERANG, bahawa usaha terancang sedang dibuat untuk meMINDAHkan penduduk dan pengundi tetap Kg Sebir 'yang setia', agar menjadi pengundi di Dun N20 Labu. Saya jangkakan bahawa mereka ini akan dipindahkan ke Lokaliti Kg Lambar. Gambar (SEMAKAN DAFTAR PEMILIH,
SURUHANJAYA PILIHANRAYA MALAYSIA, HTTP://WWW.SPR.GOV.MY ) dibawah dengan jelas menunjukkan pengundi dengan No Kad Pengenalan 720723055095 dan 600423055281 telah dimaklumkan seperti

Jenis Permohonan        :    Pendaftaran Tukar Alamat
STATUS REKOD          :   TELAH DITERIMA DAN SEDANG DIPROSES.

3. Semakan dan pencarian juga mendapati tidak kurang 32 orang penduduk Tetap Kg Sebir ini termasuk Tok Batin dan kalangan Lembaga Adat Kg, Orang Asli Sebir ini mempunyai status permohonan yang sama....Pendaftaran Tukar Alamat dan TELAH DITERIMA DAN SEDANG DIPROSES. ( gambar bawah sebahagian senarai mereka).

4. Saya mensyaki bahawa kerja ini dilakukan oleh Adun Labu, Dato Hasim Rusdi dengan bantuan agensi2 yang berkaitan. Untuk makluman, beberapa bulan lalu satu program bersama penduduk Orang Asli Kg Sebir dengan Adun Labu, Jakoa dan SPR telah diadakan ( termasuk perbincangan tentang cadangan pemindahan pengundi ke Labu ?)

5. Usaha Hasim Rusdi ini mungkin usaha terdesak beliau juga UMNO melihat kepada senario politik semasa dan tempoh masa pru 14 yang semakin hampir . Jadi, pengundi Bumiputra melayu cuba dimaksimakan, apatah lagi kalangan mereka ini dijangkakan dengan mudah boleh dipengaruhi dan senang untuk mendapat " undi deposit ". 

6. Persoalannya, angkara siapakah atau agensi manakah yang mungkin semudah ini terbabit membuat " kerja terdesak " sebegitu kerana saya difahamkan bahawa pertukaran ini dilakukan di Putrajaya?

7. Benarkah seperti yang  dimaklumkan  kepada   saya bahawa      Kad Pengenalan mereka telah " dipegang " untuk beberapa    hari   bagi tujuan  proses    permohonan   Pendaftaran   Tukar   Alamat   bagi  pemindahan   daerah   mengundi   DARI dun   Bukit   Kepayang                 & dun Lobak KE Dun yang saya sangat pasti adalah Labu. 

8. Kalaulah benar perpindahan pengundi ini sedang diproses,,( pendaftaran Tukar Alamat), sejauh mana kebenarannya alamat pada Kad Pengenalan atau "Chip" pemohon Orang Kg Sebir dibuat atau diletakkan... atau mungkin ada ' saluran special ' yang digunakan,,,?

9. Maknanya, hingga saat akhir nanti baru nama mereka disenaraikan dalam Daftar Pemilih terbaru..... mungkin masa itu tiada pihak yang sempat untuk mempersoalkannya!.

10. Kita mohon pihak berkepentingan seperti SPR agar dapat memberi pencerahan supaya keadilan dapat ditegakkan dan persepsi masyarakat terhadap agensi kerajaan seperti SPR tidak disalah-anggap sebagai "budak suruhan" atau " kuda tunggangan " UMNO BARISAN NADSIONAL?!

Pertukaran Permohonan  No Kad Pengenalan 720723055095 


Pertukaran Permohonan No Kad Pengenalan 600423055581 
Tambah kapsyen













Sebahagian daripada senarai nama Pengundi di Lokaliti Kg Sebir dan Kg Belihoi yang sedang dalam proses . Ini jelas dari Jenis Permohonan iaitu Pendaftaran Tukar Alamat dan STATUS REKOD adalah TELAH DITERIMA DAN SEDANG DIPROSES.

No comments:

Post a Comment